Translate

lördag 8 december 2012

Cirkusen har börjat!

Dagen till ära har jag spenderat på jobbet till ljudet av jingle bells och doften av skumtomtar, glögg och pepparkakor.
Nä, jag jobbar inte i en gotteaffär, men i en stor elbutik som har invaderats av julklapps jagande kunder som kan behöva en och annan rosa skumtomte för att ladda batterierna och få ner pulsen till vanligt igen.
Började dagen med att ta bort cirka 150 stycken ollad.lappar som mina kära kollegor hade tapetserat min kassa med...
Vet inte varför jag hittar på sådana här hyss när man i slutskedet bara får det tillbaka, och det i överflöd =D
Jag har hittat typ 100 i mitt skåp och sedan halva kassaområdet.
Trodde jag hittat alla tills en smått pinsam incident inträffade med en kund som ville köpa ett presentkort...
Vi har fina små paketkuvert som presentkorten limmas på och när jag stressat tog upp en sådan så missade jag att där satt en klargul post-it med orden "SUPEROLLAD" på...
Kunden står och tittar, jag ser att han koncentrerar sig på att läsa lappen upp och ner och sedan sakta börjar spärra upp sina ögon och tittar lite konstigt på mig.
Jag behåller pokerfacet, tar lappen och lägger den under hyllan och låtsas som det regnar.
Kunden börjar klia sig i huvudet och undrar nog för sig själv om han behöver skaffa sig nya glasögon, och blicken jag ger honom säger att , ja gör det!
Det har varit rena cirkusen med långa köer men på något sett är denna stressen tilltalande för en för så länge allt flyter och inga datorstopp eller dylikt inträffar har man kul.
Antagligen beror det på att trots stressen och stöket så är kunderna till 70 % glada och man äntligen slipper jobba ensam utan kan rocka i kassan med bästaste lilla kollegan Villiga Vera ;)
Inte nog med lilltösen så har jag även haft min varuhuschef Peter som stått och hjälpt oss hela dagen så det rullat på som en dans!
Ända rediga spänning var när det utbröt ett mindre bråk i kön när en kund gick före en annan ;)
Lynchmobben bröstade upp sig omgående och några hårda ord började hagla men efter att man räckt fram pepparkaksburken och dinglat under deras näsor med orden : - ta en pepparkaka så blir ni snälla! dog det ut och dem kände sig nog mest lite dumma.
Jag själv efter denna händelse tog på mig rollen som strikt köpolis och drömde om att få en flagga som jag likt en flygplanskordinator kunde guida och vifta in kunderna i rätt kö och helst hade jag velat ha en stor visselpipa som alla viktiga människor har....Rejvare och gympalärare...hmmm... stryk det =)
Avslutade arbetsdagen med att få 10 slängkyssar från en äldre herre och en skjuts av bästaste Åsa till busshållsplatsen för annars hade jag missat min taxi eftersom sista kunden gick 20 minuter efter stängning....
Ovanligt? Nope.... Vardagsmat eftersom vi inte har någon utropare.
Tacksam för hjälpsam kompis som ställer upp!
När jag kom hem var det dags att få i sig lite mat, efter en hel arbetsdag med bara en mannafrutti i magen skrek den nu efter något redigt, så det fick bli thaiafton här.
Sedan blev det en gammal rulle, black hawk down på blådisk och 1 stor skål med cheddarkryddade popcorn med älsklingen i soffan.
Det var ungefär vad jag orkade med denna kväll efter denna dagen =)
Nu är det snart dags att slänga sig i sängen och nana, imorgon är det en ny stressig dag att se fram emot och man behöver ju sin skönhetssömn.
Over and out


1 kommentar:

  1. Moahahaha... ja.. Det är nog det enda jag kan säga. =D

    SvaraRadera