Translate

torsdag 3 januari 2013

Bethesda, probebly the worst programer in the world... - Recension av DLC:packen till Skyrim

Ja, vad ska man säga...
Jag har lagt lite över 300 timmar av mitt liv på Bethesdas senaste alster, Skyrim och blir som vanligt mörkrädd hur dem kan släppa ett sådant ofärdigt spel på marknaden.
Tyvärr lär jag mig aldrig heller, för trots mina gap och frustrationsskrik i vardagsrummet varje gång jag spelar något spel som dem haft ett finger med i, så fortsätter jag att köpa deras spel samma dag som releasen är!
Och jag kan inte hjälpa det, jag älskar deras spel samtidigt som jag hatar dem för att dem är just så där ruggigt buggiga som ett spel egentligen aldrig skulle få vara den dagen det släpps!
Och visst säger ni kanske då om ni får för er att försvara denna stora speltillverkare, dem gör trots allt stora öppna världar och då får man kanske förvänta sig en bugg här och där, men NEJ NEJ NEJ! Jag har spelat så otroligt mycket spel sen den dagen nintendo släppte sin 1:a konsol och aldrig har jag någonsin varit i närheten av ett buggigare spel än just dessa som fallout, oblivion och nu senast Skyrim.
Idag finns det en hel uppsjö av moderna öppna spel som t ex GTA och nu senast Far cry 3 och inte en ändaste gång har min bildskärm fryst mitt i en rörelse och jag varit tvungen att stänga av och sätta på min konsol igen...
Detta har faktiskt bara hänt på mina  Bethesdaspel...
Märker ni den röda tråden??Missförstå mig inte, dessa spelen har gett mig stor spelglädje, men det känns ju lite som om man betalar för en trasig vara.
Finns flera uppdrag som man t ex aldrig kan göra pga att en bugg pajat det för all framtid.
I ett uppdrag skulle man skaffa ett "briarheart" för nån apotekare i ett uppdrag, men nu råkade det vara så att jag redan hade detta objektet i min itemlist och därför kan jag inte avsluta uppdraget för spelet inte fattar att det redan fanns där...
Sedan questitems, saker man samlat för ett uppdrag och man sedan lämnat till den som man skaffat dem för som fortfarande ligger kvar och väger ett jävla ton så man inte kan bära så mycket som man borde kunna...
Jag bär för tillfället omkring på en jäkla bongotrumma som väger aset, en flöjthelvete, och en slags gammal ful luta som inte går att slänga bort trots att uppdraget är utfört och klart...
Vad tror dem jag gör iklädd rustning och med ett par utmärkta smygarskor på fossingarna??? Inte hade jag tänkt stå som en försupen enmansorkester som man brukar se i 5:anhuset hemma i Götet iallafall!
Ett gammalt svärd släpas det också runt på trots att även det uppdraget är slutfört, listan kan bli låååång!
Sedan att autosave sabbar flödet och gör att spelet börjar hacka titt som tätt och slutar i totalt haveri gör ju inte saken bättre!
Och så kanske jag ska nämna laddningstiderna från helvetet???
Varje gång jag går igenom en dörr så är den där, den underbara laddningstiden som känns som den varar typ 10 minuter åt gången varje gång...Laddningstider är jäkligt tidigt 2000-tal och jag vill helst slippa det, andra spel kan ju så varför inte dessa?
I julklapp fick jag då dem sista 2 downloaden, Dragonborn och heartsfireså att jag skulle kunna lägga lite extra tid i mitt ändå så älskade Skyrim  och då märkte jag hur dåligt gjorda många av DLC verkligen är.
När jag hade spelat Dragonborn den första timmen hängde sig min konsol 10 gånger vilket varje gång slutade med att jag fick stänga av den på huvudbrytaren, vilket vi tekniknördar vet är en big no nooooo!
Annars måste jag ju säga att äventyret på den nya ön Solstheim är lyckat med många nya fiender och många ställen att utforska!
Jag gillar dem nya vyerna trots den lite karga grå vulkanön inte är ett paradis precis, men den tilltalar mig och min nyfikenhet på var nästa loot ska hittas någonstans.
Jag har blivit jagade av svärdviftande askmonster och vildsvinsridande blåa dvärgar och jag har gillat varje minut av det, förutom då alla dessa jäkla buggar som verkligen kan förstöra hela ens spelglädje.
Heartsfire är mer som mindcraft, man ska bygga sig ett hem och möbler genom att skaffa virke och annat och sedan sätta ihop allt samman.
Sedan kan man adoptera sig några barn, vilket jag också gjorde lite snabbt utan att tänka mig för.
Ja, för nu sitter dem där hemma i mitt fina storslagna hus i djupaste skogen, medans jag och deras mamma är ute och dräper drakar och bara kommer hem när jag ska lägga något i kistan i hallen och ger mig dåligt samvete...
För man hinner inte ens öppna dörren förrän dem står där framför en och undrar om man har något med sig till dem....Om man vill leka med dem....
Nja, helst vill man ju bara ta sitt pick och pack och dra vidare på lite looting men just det där dåliga samvetet gnager på än så det slutar med att man medverkar i lite kurragömma innan man ger sig iväg, allt för att slippa se blickarna av stora glansiga tårfyllda barnaögon.
Så egentligen önskar jag väl att jag inte hade fått just det DLC:n =D
Just nu är jag lite bitter av att en bautadrake har landat i min fina blomsterträdgård och bara ligger där och skräpar ner och förfular mitt hus.
Undrar varför det rätt som det är bara trillar döda drakar från himlen här i skyrim så som den stora kråkdöden här i Sverige för några år sedan?
Kanske Björn varit där och lagt en brakskit, vet ju att han kan utrymma övervåningen på jobbet rätt snabbt titt som tätt, så varför inte det övre skicktet av skyrim?? Känns som om han skulle kunna besitta den räckvidden...
Det har släppts patchar till skyrim flera gånger under årets lopp som ska fixa just buggarna, men tyvärr har aldrig några av dem som jag stött på fixats.
Varje gång jag besöker collage of winterhold så måste jag dräpa en drakjävel, samma pucko är det också varje gång så trots att jag låst upp alla shouts som finns har jag fortfarande 38 stycken dragonsouls kvar...Och allt tack vara ovanstående pucko som inte fattat att han inte är välkommen längre! Har nog dödat honom 40 gånger snart och han lär sig aldrig! Kommer bara tillbaka efter mer! Är ju trots allt glad över att jag lirar på x360 och inte ps3:an, för när vi första gången körde fallout 3 till ps3:an var det inte ens spelbart pga att det hackade så mycket, men när vi sedan köpte det till x360 så gick det betydligt bättre. Så man vill ju inte ens tänka på hur dåligt det då är till just PS3:an.
Så om man skulle betygsätta skyrim idag så skulle jag ju inte ge det en 10:a precis, hade det inte haft buggarna så skulle jag nog ge det toppbetyg för det är snyggt, och jäkligt kul men med dessa buggar får den bara en 7:a.
Jag har älskat varje minut av svärdsvängandet, då jag mejat ner snötroll och mammuttar, plundrat kistor och undersökt gamla kryptor men snälla Bethesda, se för fasen till att lära er hur man programmera ett spel!
Folk innan er har lyckats och jag tror nog att med dem pengar ni tjänar på dem spel ni säljer så borde ni ju kunna skrapa ihop en vettig lön för någon som är smartare än en Gibbonapa? Och dem där som testar spel, är det ett gäng OBSbarn??? Dessa buggar skulle ju faktiskt en blind fan se!
Så bättring nu för fasen! Jag kommer inte hota med att inte köpa era spel i framtiden, jag ljuger ju så dåligt, både ni och jag vet att jag kommer stå där som en loser först i kön på releasedagen för att få mitt ex....
Over and out

2 kommentarer:

  1. The wonderful life of a gamer ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. mmmm vi har ju verkligen sånna U-landsproblem =D haha

      Radera